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Jasmin Wrobel

Jasmin Wrobel
Image Credit: Meltem Şener

Research-Track Postdoc RA 4

Participating Researcher

Academic Coordinator, RA 4: Literary Currencies

Address
Freie Universität Berlin
EXC 2020 Temporal Communities
Altensteinstraße 15
Room 007
14195 Berlin

Akademischer und beruflicher Werdegang

  • 04/2019: Research-Track Postdoc am EXC 2020 "Temporal Communities: Doing Literature in a Global Perspective" Research Area 4: „Literary Currencies“ (Prof. Dr. Michael Gamper, Prof. Dr. Jutta Müller-Tamm)
  • 02/2019: Promotion im Fach Lateinamerikanistik am Lateinamerika-Institut (LAI), Freie Universität Berlin (FU Berlin) 
  • 04/2013 – 03/2019: Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Bereich der Lateinamerikanischen Literaturen und Kulturen am Lateinamerika-Institut, Freie Universität Berlin (Prof. Dr. Susanne Klengel)
  • 04/2012 – 03/2015: Assoziiertes Mitglied am Internationalen Graduiertenkolleg Entre Espacios / Zwischen Räumen, Lateinamerika-Institut, Freie Universität Berlin
  • 10/2009 – 02/2012: Lehrbeauftragte am Romanischen Seminar der Ruhr-Universität Bochum (Prof. Dr. Roger Friedlein)
  • 07/2009 – 01/2010: Wissenschaftliche Hilfskraft im Projekt „Tage der Sprachen im Ruhrgebiet“, Ruhr-Universität Bochum (Leitung: Prof. Dr. Gerald Bernhard, Prof. Dr. Franz Lebsanft)
  • WS 2008/2009: Auslandssemester an der Universitat de Barcelona (UB) mit Erasmus-Stipendium
  •  04-09/2008: Wissenschaftliche Hilfskraft am Romanischen Seminar der Ruhr-Universität Bochum (PD Dr. Ursula Jung)
  • 10/2007 –10/2010: Master of Arts in Romanischer Philologie (Spanisch) und Allgemeiner und Vergleichender Literaturwissenschaft an der Ruhr-Universität Bochum 
  • 10/2004 –08/2007: Bachelor of Arts in Romanischer Philologie (Spanisch) und Allgemeiner und Vergleichender Literaturwissenschaft an der Ruhr-Universität Bochum 

Stipendien und Auslandsaufenthalte

  • 03/2019: Erasmus+ weltweit Lehraufenthalt (Staff Mobility for Teaching): Department of Literature, Tel Aviv University  (Betreuer: Prof. Dr. Galili Shahar, Prof. Dr. Raanan Rein)
  • 04/2018: Erasmus+ weltweit Lehraufenthalt (Staff Mobility for Teaching): Facultad de Letras, Pontificia Universidad Católica de Chile (Betreuer: Dr. Wolfgang Bongers)
  • 02– 04/2014: Forschungsstipendium der Casa das Rosas (Espaço de Haroldo de Campos de Poesia e Literatura)/POIESIS, São Paulo, Brasilien
  • 03/2013: Forschungsaufenthalt an der Casa das Rosas (Espaço de Haroldo de Campos de Poesia e Literatura), São Paulo, Brasilien
  • 01/2012-04/2013: Forschungsstipendium der „Stiftung Lateinamerikanische Literatur“, Freie Universität Berlin
  • 02/2011 – 03/2011: Forschungsaufenthalt an der Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ; Betreuer*innen: Prof. Dr. Luciana Villas Bôas; Prof. Dr. Eduardo Coutinho)
  • WS 2008/2009: Erasmus-Stipendium: Auslandssemester an der Universitat de Barcelona (UB)
  • Zw. 2005 und 2011: diverse Praktika an universitärenn und kulturellen Einrichtungen in Mexiko, Chile und Brasilien

04/2013 – 03/2019: Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lateinamerika-Institut, Freie Universität Berlin

  • WS 2018/2019: Interdisziplinäre Lateinamerikaforschung (MA; mit Belén Díaz)
  • SoSe 2018: „Chicks on Comics“: Frauen(figuren) in der lateinamerikanischen Comic-Produktion (Brasilien und Hispanoamerika) (MA)
  • WS 2017/2018: Wissenschaftspraxis I (E-Learning-Kurs, der die Studierenden bei der Konzeption ihrer Masterarbeiten begleitet) (MA)
  • SoSe 2017: Die Bewegung der brasilianischen konkreten Poesie und ihre Dialoge und Reperkussionen (BA)
  • SoSe 2016: “Abaixo Tordesilhas!” Literarisch-kulturelle Dialoge zwischen Brasilien und Hispanoamerika (MA)
  • WS 2015/2016: Barock und Neobarock in Spanien, Portugal und Lateinamerika (BA)
  • SoSe 2015: Comic und Graphic Novel in Brasilien und Hispanoamerika (MA)
  • WS 2014/2015: Fußball und andere Brennpunkte: Position beziehen in kritischen Kurzkommentaren (E-Learning-Kurs, mit Prof. Dr. Susanne Klengel und Jun.- Prof. Dr. Debora Gerstenberger) (MA)
  • SoSe 2014: Die erste globale Krise und Brasilien (1780-1840) aus historischer und literaturwissenschaftlicher Perspektive; mit Jun.-Prof. Dr. Debora Gerstenberger (MA)
  • WS 2013/2014: Intertextualität und Intermedialität in Kurzgeschichten von Borges, Cortázar und García Márquez (BA)
  • SoSe 2013: Cuentos latinoamericanos del siglo XX (BA)

10/09-03/2012: Lehrbeauftragte am Romanischen Seminar der Ruhr-Universität Bochum

  • WS 2011/2012: Der neobarroco in der lateinamerikanischen Literatur (BA)
  • SoSe 2011: Poetik der Autobiografien: Neruda und García Márquez (BA)
  • WS 2010/2011: Crónicas de Indias (BA)
  • SoSe 2010: Cuentos latinoamericanos del siglo XX (BA)
  • WS 2009/2010: Cien años de soledad (BA)

04-09/2008: Wissenschaftliche Hilfskraft am Romanischen Seminar der Ruhr-Universität Bochum

  • Einführung in die Hispanistik (BA)
  • Cien años de soledad (BA, mit Dr. Gero Arnscheidt)

Lehraufenthalte im Ausland:

03/2019 Lehraufenthalt an der Tel Aviv University

  • Escritores judíos en Latinoamérica: dos lecturas del siglo XXI y un vistazo cinematográfico (Workshop)
  • Cultural Bridges between Brazilian and Spanish American authors: The case of Brazilian author Haroldo de Campos (Vortrag)
  • Entrelazamientos de (post)memoria(s): El boxeador polaco, de Eduardo Halfon, y Notas al pie, de Nacha Vollenweider (Seminarsitzung)

04/2018: Lehraufenthalt an der Pontificia Universidad Católica de Chile

  • Nuevas tendencias de representación en la narrativa gráfica latinoamericana (Workshop)
  • El movimiento de la poesía concreta en Brasil y sus diálogos y repercusiones (Seminarsitzung)
  • Diálogos literarios y culturales entre Brasil e Hispanoamérica (Vortrag)
  • Formas literarias de mediación de la Shoah (Seminarsitzung)

03/2014: Workshop am Centro de Referência Haroldo de Campos, Casa das Rosas, São Paulo, Brasilien

  • “Proesia” entre espaços: A relação entre linguagem e espaço nas Galáxias de Haroldo de Campos

Research Interests

  • Graphic Narratives in Latin America, Spain and Portugal
  • Afro-Latin American Literatures
  • (Brazilian) Concrete Poetry, Experimental and Digital Poetry
  • Literary and Cultural Contacts Between the Americas, Border Literature
  • Baroque and Neo-Baroque Literature in Spain, Portugal and Latin America
  • Literary Representations of Memory Discourses
  • Poetry and Science, "Cosmopoems" 

Postdoctoral Research Project

'Tinta(s) Femenina(s)': The 'Discovery', 'Conquest' and 'Takeover' of the Panel as Venue of Feminist Discourses. Women (Characters) in the Spanish and Latin American Comic Production (2019-)

In 2016, the list of nominees released by the Festival international de la bande dessinée d’Angoulême, the most important comic festival in Europe, provoked an outcry of protest: none of the 30 nominees indicated for the Grand Prix was female. The organizers of the festival reacted to the protests with the nomination of world-famous comic artists Marjane Satrapi and Posy Simmonds, adding the equally criticized statement that “The Angouleme [sic] Festival loves women… but cannot revise the history (of comics)”.

Parting from the Angoulême statement regarding the supposed lack of women authors in the history of comics, my research aims to reconstruct the female presence in sequential art in Spain and Latin America in the 20th and 21st century. Even if it is true that the history of comics is characterized by a male dominance and – of equal importance – by a male gaze and perspective, it is also a fact that several female authors and artists already in the beginning of the 20th century draw political caricatures, cartoons or comic strips, while their names often have been forgotten or at least neglected in the respective studies on national comics. This project begins with the hypothesis that the female presence in Spanish and Latin American sequential art can be divided into three stages: the “discovery” of the graphic medium in the first half of the 20th century, the “conquest” of this “masculine territory” in the 1970s, 1980s and 1990s and the (ongoing) “takeover” of the “panel” as a venue for the negotiation of feminist discourses since the beginning of the new millennium. The terms used to denominate the three stages in the working title of the proposal, evoking a colonialist and war-related background, are chosen deliberately in this context.

As a part of Research Area 4, “Literary Currencies”, this project investigates, firstly, the relevance of a medium whose cultural and artistic “value” has been repeatedly questioned, especially in the field of Literary Studies. Secondly, it deals with the visibility of female authors and creators in an art form that is remains male-dominated. Thirdly, the project addresses and discusses changing platforms and their respective conditions, from comic strips in newspapers to independent fanzines and new formats such as the web comic.

PhD Project

"Topographies of the 20th Century: The Memorial 'Poetics of Stumbling' in Haroldo de Campos' Galáxias"

The aim of the study is to re-read Haroldo de Campos' polyphonic "world poem" Galáxias (1984), which has so far been discussed primarily in the context of concrete poetry and Latin American Neo-Baroque.

The study shows that the work is rather to be read as a poetic testimony of the century of catastrophes: the references to traumatic historical events - especially the Shoah - are anchored as "stumbling blocks" in the text architecture of Galáxias, a conceptual metaphor that is developed in the study in relation to Gunter Demnig's memorial project. The analysis discusses how these "textual stumbling blocks" lead to moments of pausing and understanding on the hermetic, neo-baroque text surface and how they add up to a "poetics of stumbling". In this context, the significance of Haroldo de Campos' trips to Europe in 1959 and 1964, which prove to be key interpretative routes for the work, is also shown. 

Monographien

  • (2020, in Vorbereitung): Topographien des 20. Jahrhunderts: Die memoriale 'Poetik des Stolperns' in Haroldo de Campos' Galáxias. Berlin/Boston: De Gruyter.

Herausgeberschaften

  • (2018) Roteiros de palavras, sons, imagens: Os diálogos transcriativos de Haroldo de Campos. Frankfurt am Main: TFM.

Artikel in Sammelbänden und Zeitschriften

  • (2019): „Benses Brasilien: Reflexionen zur konkreten Poesie, Brasília und dem Entwurf einer Rheinlandschaft“, in: Albrecht, Andrea/Bonitz, Masetto/Skowronski, Alexandra/Zittel, Claus (Hg.): Max Bense. Werk - Kontext - Wirkung. Stuttgart: J.B. Metzler.
  • (2019): „Big Bang e babelbarroco: cosmologias entre tradição e ruptura na poesia latino-americana“, in: Circuladô. Especial: Haroldo hoje. São Paulo: Risco, 76-95.
  • (2018): „Cicatrizes textuais e um encontro escuro-luminoso: seguindo os passos de Haroldo de Campos pela Europa (1959-1964)“, in: Wrobel, Jasmin (Hg.): Roteiros de palavras, sons, imagens: Os diálogos transcriativos de Haroldo de Campos. Frankfurt am Main: TFM, 173-199.
  • (2018): „Perspectivas pioneiras à tradição: cartografia e historiografia (welt)literárias nas Galáxias de Haroldo de Campos“, in: Mendonça, Julio (Hg.): Que pós-utopia é esta? São Paulo: Giostri, 102-126.
  • (2017): „Narrating other Perspectives, Re-drawing History: The Protagonization of Afro-Brazilians in the Work of Graphic Novelist Marcelo d’Salete“, in: Carvalho, Vinicius Mariano de/Gavioli, Nicola (Hg.): Literature and Ethics in Contemporary Brazil. London: Routledge.
  • (2017): „Diálogos cosmopoéticos en la obra de Haroldo de Campos“, in: Bernat, Pasqual et al. (Hg.): Ciència i Ficció. L’exploració creativa dels mons reals i dels irreals. Barcelona: Ed. Talaiots, 121-129.
  • (2016): „‚Partenogênese sem ovo ontológico‘. A função catalisadora da discussão sobre o (neo)barroco nos intercâmbios interamericanos“, in: Revista Remate de Males. Dossiê Literatura latino-americana. Vol. 36, n.1., 85-103.
  • (2016): „Dialogando com Dante, Camões e Drummond: Zum Motiv der ‚Weltmaschine‘ in Haroldo de Campos’ ‚cosmopoema‘ A Máquina do Mundo Repensada”, in: Briesemeister, Dietrich/Schönberger, Axel (Hg.): Die Wanderung von Themen und Motiven in die und in den Literaturen der portugiesischsprachigen Welt. Frankfurt am Main: Domus Editoria Europaea, 223-236.
  • (2015): „Signos em rotação: Desde Transblanco até Un tal Lucas. Três exemplos dos frutíferos diálogos inter-americanos de Haroldo de Campos“, in: Cadernos de Literatura Comparada, No 32-6/2015, 205-226.
  • (2015): „Haroldo de Campos”, in: Masina, Léa/Barberena, Ricardo/Carneiro, Vinícius (Hg.): Guia de Leitura: 100 poetas que você precisa ler. Porto Alegre: L&PM Editores, 135-137.
  • (2015): „Construyendo puentes: Haroldo de Campos como mediador cultural entre Brasil e Hispanoamérica“, in: Sophia Austral, No 15, 1o semestre 2015, 27-44.
  • (2014): „Mundos de libros, libros de mundos: la importancia del ‚espacio del libro‘ como parte de la producción artística en las Galáxias de Haroldo de Campos“, in: Fleischmann, Stephanie/Moreno Chávez, José Alberto/Tossounian, Cecilia (Hg.): América Latina entre espacios. Redes, flujos e imaginarios globales. Berlin: tranvía, 267-278.
  • (2013): „Noigandres: ‚Ohne revolutionäre Form gibt es keine revolutionäre Kunst‘“, in: alba. lateinamerika lesen. 04. Oktober 2013, 48-51.
  • (2012): „Zur Funktion des präkolumbischen Mythos in Gloria Anzaldúas Borderlands/La Frontera. The New Mestiza“, in: Haller, Andreas J./Huppertz, Bettina/Lenz, Sonja (Hg.): Spannungsfelder: Literatur und Mythos. Beiträge zum 2. Studierendenkongress der Komparatistik, May 6-8 2011, Universität Bonn. Frankfurt a. M.: Lang, 129-134.
  • (2009): „Labyrinthe en abyme: Jorge Luis Borgesʼ El inmortal“, in: Schmitz-Emans, Monika/Bachmann, Christian A. (Hg.): Labyrinthe als Texte. Texte als Labyrinthe. Bochum: Bachmann, 120-125

Interviews

  • (2018): „(Con)fluxos sinestéticos, diálogos lúdicos: A recepção criativa da poesia concreta na obra de Harry Crowl. Entrevista“, in: Wrobel, Jasmin (Hg.): Roteiros de palavras, sons, imagens: Os diálogos transcriativos de Haroldo de Campos. Frankfurt am Main: TFM, 249-256.

Rezensionen

  • (2015): „Berit Callsen: Mit anderen Augen sehen. Aisthetische Poetiken in der französischen und mexikanischen Literatur (1963-1984). Paderborn: Fink 2014“, in: Iberoromania. Revista dedicada a las lenguas, literaturas y culturas de la Península Ibérica y de América Latina, Editorial de Gruyter, Vol. 82, 270-273.
  • (2014): „Nina Preyer: Severo Sarduys Zeichenkosmos. Theorie und Praxis einer Romanpoetik des neobarroco cubano“Heidelberg: Universitätsverlag Winter 2013”, in: PhiN 70/2014, 142-145.
  • (2014): „Simone Homem de Mello (Ed.): Transluminura. Revista de Estética e Literatura. 1. Haroldo e outros. São Paulo 2013“, in: Iberoromania. Revista dedicada a las lenguas, literaturas y culturas de la Península Ibérica y de América Latina, Editorial de Gruyter, Vol. 80, 279-282.